top of page

De Netwerkinterventie
Praktijktraining voor sociaal professionals

Praktijktraining Netwerkinterventie | pilots 2023
Met de Netwerkinterventie praktijktraining leer je als sociaal professional de Netwerkinterventie toepassen in de begeleiding aan hulpvragers.


Pilotaanbod

  • In 2023 worden vijf pilots opgezet in samenwerking met de Provincie Overijssel om de Netwerkinterventie te stimuleren.  

  • Zorgaanbieders, sociaal werkbedrijven en gemeenten kunnen meedoen met de pilots door sociaal professionals aan te melden voor de praktijktraining. 

Voor welke professionals?

  • Groepsleiders / Woonbegeleiders

  • Ambulant begeleiders / Maatschappelijk werkers

  • Klantmanagers / Werkconsulenten

  • Werkcoaches / Re-integratiecoaches

De praktijktraining in het kort:

  • Eendaagse bootcamp met je collega’s waar je de theoretische basis van de interventie leert.

  • 15 uur individuele coaching waarin je de interventie leert inzetten in een casus.

  • Leren uitvoeren van de netwerktools en activerende gesprekstechnieken.

  • Een plan hoe je de interventie kan borgen in je eigen werkproces.

Theorie

Bootcamp

Praktijk

Praktijktraining

Borging

Werkproces

Wat leer je in de praktijktraining?​

  • Een activerende interventie waarbij hulpvragers een sociaal netwerk opbouwen en onderhouden;

  • Hulpvragers en het netwerk te ondersteunen bij de uitvoering van een eigen plan;

  • Hulpvragers met steun van het netwerk te begeleiden richting activiteiten, daginvulling of werk;

  • Oplossingsgerichte en activerende gesprekstechnieken;

  • Netwerk-tools zoals de Netwerkcirkel en het Actieplan.

Wat zijn de resultaten van de praktijktraining?

  • Hulpvragers worden begeleid naar meer zelfstandigheid en duurzamere oplossingen.

  • We vergroten het handelingsrepertoire van de begeleiders.

  • We vergroten van arbeidsproductiviteit van de begeleiders.

  • Het professionaliseert de werkhouding en gesprekstechnieken van de begeleiders.

  • Het versterkt de samenwerking tussen sociale professionals, hulpvragers en sociale netwerken. 

  • Het zorgaanbod is blijft beter houdbaar en betaalbaar voor de organisatie.

bottom of page